MPK Wrocław ma planach budowę nowej zajezdni na Nowych Żernikach – to już wiemy. Ważnym etapem tej komunikacyjnej inwestycji jest przygotowanie koncepcji przestrzennej oraz projektów potrzebnych do wyłonienia wykonawcy. Aż siedem firm złożyło swoje oferty na wykonanie niezbędnej dokumentacji.
Szacunkowy
koszt tej inwestycji wrocławskie MPK szacuje na ponad miliard złotych. Nowa zajezdnia ma pomieścić 150 tramwajów 33-metrowych oraz dysponować myjnią, tokarką podtorową, lakiernią czy stanowiskami do codziennego sprzątania wagonów.
Tramwaje we Wrocławiu. Blisko 18,5 mln na projekt nowej zajezdni
Oferty zainteresowanych pracowni projektowych zostały otwarte w piątek, 16 maja. O wrocławskie zamówienie stara się aż siedmiu wykonawców – sześciu krajowych i jeden zagraniczny.
- Konsorcjum Dolnośląskiej Pracowni Projektowej Sp. z o.o. z Wrocławia (lider) i GM Roads Polska Sp. z o.o. z Oleśnicy: 11,3 mln zł,
- Konsorcjum DATABOUT Sp. z o.o. z Warszawy (lider) i RYSY Architekci Sp. z o.o. Sp. Komandytowa z Mysiadła: 13 mln zł,
- Higway Sp. z o.o. z Gdańska: 15,9 mln zł,
- Systra S.A. z Paryża: 17,8 mln zł,
- Progreg Sp. z o.o. z Krakowa: 19,5 mln zł,
- Infra – Centrum Doradztwa Sp. z o.o. z Warszawy: 31,7 mln zł,
- PIG Architekci Sp. z o.o. z Warszawy: 32,2 mln zł
Wyświetl większą mapę
MPK Wrocław przeznaczyło na to zamówienie 18,5 mln zł. Oznacza to, że ponad połowa ofert mieści się w budżecie. Teraz standardowo czas na analizę formalną przekazanych dokumentów, co w przypadku tak dużej inwestycji, obejmującej dużą liczbę branż technicznych, może potrwać kilka miesięcy. Jeżeli nie będzie odwołań, to za kilkanaście tygodni będzie można podpisać umowę.
Wybrana w przyszłości firma będzie odpowiedzialna za przygotowanie koncepcji programowo-przestrzennej, projektów budowlanego i wykonawczego oraz wizualizacji. Będzie musiała uzyskać również wszelkie niezbędne decyzje administracyjne. Czas na przygotowanie wszystkiego to półtora roku, co oznacza, że dokumenty będą gotowe raczej nie wcześniej niż w I kwartale 2027 roku. Wcześniej, bo w 3 miesiące od podpisania umowy ma zostać wykonana koncepcja programowo-przestrzenna, a po roku od podpisania umowy MPK powinno otrzymać wspomniane wcześniej projekty.
Wykonawca dokumentacji ma pełnić też nadzór autorski w czasie prac budowlanych, ale te – według projektu umowy – miałyby zakończyć się w 2028 roku.
Po co MPK Wrocław zajezdnia na Nowych Żernikach?
Materiały Urzędu Miejskiego Wrocławia | Lokalizacja planowanej zajezdnia na Nowych Żernikach
Do tego trzeba dołożyć plany zakupowe zakładające
pozyskanie co najmniej 160 nowych tramwajów, jakie będą potrzebne MPK w ciągu najbliższych lat. Bez inwestycji
wrocławski Program Autobusowo-Tramwajowy może mocno wyhamować.
Warto też wspomnieć, że wraz z zajezdnią zostanie wybudowany około kilometrowy odcinek torowiska, który nie będzie służył jedynie zjazdom i wyjazdom tramwajów. Wraz z pętlą przed zajezdnią oraz przystankiem "Brzozy" będzie to nowa trasa w kierunku ul. Kosmonautów i dalej w inne rejony miasta. Z takiego połączenia będą mogli z kolei skorzystać mieszkańcy osiedla Nowe Żerniki.